About me
- First name: NURUL FAZIAH BINTI OTHMAN
- Faculty: A15HA0268
- Student ID: A15HA0268
- Display name: NURUL FAZIAH BINTI OTHMAN
Motivation words
POSITIVE MIND, POSITIVE LIFE
HABLUMINALLAH WA HABLUMINANNAS
NURUL FAZIAH BINTI OTHMAN's friends
RUMUSAN DARI KELAS KAUNSELING KELOMPOK (minggu keempat belas)
DRAWING OUT
Reason for drawing members out:
-to get greater involvement from the group members and can hear different ideas from all members
-to help members who have a difficult time to share in a group
-A leader should try to draw out all members during the early stage
-The longer a shy person waits to make his first contribution, the harder it will be
-There are several causes they keep silent such as fear, thinking, quiet by nature, not prepared and others reason
Method to drawing out ;
-Ask them if they would like to comment
-Give members permission to speak without alienating them
-A leader should never embrace a member but try to understand that member
-Use dyads
-Use of written exercise, movements and other technics
RUMUSAN DARI KELAS KAUNSELING KELOMPOK (minggu ketiga belas)
Dalam sesi pembelajaran kali ini saya mempelajari tentang cara memotong (cutting off) perkongsian klien yang berlebihan atau tidak berkaitan dengan topik dibincangkan. Ketua memainkan peranan dalam memastikan sesi perbincangan berjalan lancar dengan menghentikan klien dari terus bercakap,mencelah kata-kata klien, dan menyekat perkongsian yang tidak berkaitan dengan topik. Tindakan ini perlu dilakukan supaya ahli kumpulan lain berpeluang berkongsi pendapat dan pengalaman tanpa sebarang gangguan dan sesuai digunakan apabila salah seorang dari ahli kumpulan cuba menggunakan perkataan yang tidak sopan atau wujud pemikiran atau tingkah laku yang negatif.
Teknik yang boleh digunakan untuk memotong atau menghentikan perkataan klien yang berlebihan:
-potong dan masih bersama dengan klien
-potong dan masih berbicara tentang topik yang sama
-potong dan tinggalkan klien dan topik yang sedang dibincangkan
Perkara penting yang perlu diambil perhatian dalam memotong perkongsian klien iaitu masa, penggunaan suara, penjelasan, isyarat bukan lisan dan sebagainya.
REFLEKSI DARI SESI KAUNSELING DI BAITUS SOLEHA (SESI KETIGA)
Saya sebagai pembantu di dalam sesi kaunseling kumpulan ini telah mendapat pelbagai maklumat yang boleh diperbaiki sepanjang sesi yang telah kami jalankan. Kami berharap agar pengalaman di Baitus Solehah dapat mengasah kemahiran kaunseling kami dalam mengendalikan sesi kaunseling kumpulan pada masa hadapan. Semangat penghuni di sana telah memberikan impak yang positif kepada diri saya dari aspek keselamatan diri, kepercayaan terhadap orang lain dan sikap berdikari dalam menjalani kehidupan. Saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada pemilik rumah perlindungan Baitus Solehah kerana memberi peluang kepada kami untuk menjalankan sesi kaunseling bersama penghuni Baitus Solehah. Saya juga sangat menghargai kerjasama yang diberikan oleh penghuni di sana dan berharap kita dapat berjumpa lagi selepas ini. Tidak ketinggalan juga kepada Dr. Nasir Masroom kerana memberi peluang kepada kami untuk menimba pengalaman dalam menjalankan sesi kaunseling yang sebenar dengan masyarakat di luar. Semestinya setiap pengalaman dan perkongsian yang saya perolehi di rumah perlindungan tersebut akan menjadi satu panduan untuk saya dalam melaksanakan sesi kaunseling dan pengajaran untuk diri saya dalam menjalani kehidupan di dunia yang sementara ini.
REFLEKSI DARI SESI KAUNSELING DI BAITUS SOLEHA (SESI KEDUA)
Saya sebagai pembantu pada sesi kaunseling kali ini berpuas hati dengan sesi kaunseling yang kami jalankan. Hal ini kerana, setiap klien mula untuk menceritakan kisah mereka dengan lebih terbuka kepada kami. Hanya segelintir klien yang masih tidak memberi responden yang baik kerana mempunyai kisah silam yang menganggu dirinya berkongsi masalah dengan kami. Namun begitu, dia menyatakan hasratnya untuk lebih terbuka dan cuba mempercayai kami pada hujunng sesi. Di harapkan agar klien tersebut dapat meluahkan segala apa yang tersimpan dihati pada sesi seterusnya kepada kami. Keseluruhannya, saya berasa simpati apabila mendengar kisah mereka dan apa yang membuatkan saya berasa teruja apabila mereka mempunyai motivasi diri yang tinggi untuk meneruskan hidup walaupun mereka sebelum ini merasa sedih dan berputus asa. Saya sebagai pembantu juga sudah merasa akrab dan selesa dengan suasana dan layanan mereka di sana. Saya berharap agar sesi kaunseling berkelompok pada sesi seterusnya dapat mengeratkan lagi hubungan silaturrahim antara kami dengan penghuni rumah perlindungan Baitus Soleha. Saya juga berharap dengan sesi kaunseling yang kerap dapat menambahkan keyakinan saya dalam berinteraksi dan berkomunikasi dengan orang ramai dengan lebih yakin dan teratur. Akhir sekali, saya merasakan bahawa teknik dyad dan triad adalah teknik yang berkesan untuk menggalakkan lagi klien berkongsi cerita dan pengalaman dengan lebih terbuka.
REFLEKSI DARI SESI KAUNSELING DI BAITUS SOLEHA (SESI PERTAMA)
Saya sebagai pembantu dalam sesi kaunseling berkumpulan pada sesi pertama ingin berterima kasih kepada pensyarah kami Dr. Nasir Masroom kerana memberi peluang dan kepecayaan kepada kami merasa sendiri pengalaman dalam menjalankan sesi kaunseling berkumpulan di Baitus Soleha. Disana kami memperolehi serba sedikit pengetahuan tentang masalah-masalah yang dihadapi mereka dan berkenalan serta cuba berinteraksi dengan komuniti di sana. Pengalaman ini merupakan pengalaman yang sukar untuk didapati oleh semua orang. Oleh itu, saya sangat bersyukur kerana saya merupakan antara insan-insan yang terpilih untuk mengenali dan menyantuni mereka. Sepanjang sesi kaunseling berkumpulan tersebut banyak ilmu dan pengalaman yang saya peroleh seperti ilmu berkomunikasi dengan berkesan, mempelajari cara menenangkan klien apabila emosinya tidak stabil, ilmu empati yang tinggi dan banyak lagi ilmu dan pengajaran yang bermakna yang saya peroleh sepanjang sesi. Pada sesi ini juga saya dapati bahawa ilmu kaunseling amat penting bagi setiap individu kerana setiap orang mampu menjadi pendengar dan pembantu (helper) yang baik. Oleh itu, ilmu ini perlu diperkenalkan dan dipelajari oleh semua masyarakat agar pandangan masyarakat tentang pusat kaunseling hanya untuk orang yang bermasalah dapat di hapuskan dan stigma masyarakat yang negatif terhadap orang yang mempunyai masalah seperti isu ibu terlanjur juga dapat dikurangkan sekaligus dapat memberi peluang kepada mereka untuk meneruskan hidup seperti biasa tanpa perlu bersembunyi dari kehidapan masyarakat luar.
RUMUSAN DARI KELAS KAUNSELING KELOMPOK (minggu ketujuh)
Ringkasan pembelajaran:
Memulakan sesi
-Sebelum memulakan sesi perbincangan atau kaunseling, ketua hendaklah membina hubungan yang baik antara ahli kumpulan, membina kepercayaan,menyuntik pemikiran positif, kefahaman dan keserasian antara satu sama lain supaya setiap ahli kumpulan terbuka dan tidak segan berkongsi cerita dan pendapat.
-ketua juga tidak boleh terus menghakimi atau menuduh atau berfikiran negatif terhadap ahli kumpulan.Namun, ketua hendaklah cuba memahami situasi klien melalui persepsi yang diberi, perasaan empati juga perlu wujud dalam diri ketua.
-Semasa sesi bermula, ketua hendaklah menetapkan masa yang sesuai untuk sesi permulaan (beginning) supaya tidak menganggu masa sesi perteengahan. Contohnya, tetapkan 2 hingga 3 minit untuk menetapkan topik yang ingin dibincangkan dan penyediaan bahan utuk sesi perbincangan/kaunseling.
Antara aktiviti dan teknik yang boleh diaplikasikan semasa sesi permulaan;
-Memberi situasi atau kes yang berkaitan dengan topik yang ingin dibincangkan
-Pengenalan diri dan sedikit petunjuk dari topik yang ingin dibincangkan
-Pengenalan diri menggunakan teknik dyads dan sebagainya
-Sepanjang sesi permulaan, beberapa aktiviti boleh digunakan utuk mewujudkan suasana yang baik dan selesa serta menarik minat ahli kumpulan untuk menyertai sesi perbincangan tersebut.
-Pastikan sesi pengenalan tidak terlalu lama untuk menggelakkan ahli kumpulan merasa bosan.
-Gunakan nada yang positif terutama sekali kepada ahli kumpulan yang terpaksa melibatkan diri dalam kumpulan tersebut.
RUMUSAN DARI KELAS KAUNSELING KELOMPOK (minggu keenam)
Ringkasan dari pembelajaran :
Peringkat dalam kumpulan
- proses dalam kumpulan atau perjalanan sesi kaunseling yang melibatkan sikap dan interaksi antara ahli kumpulan dengan ketua kumpulan.
-Faktor daya terapeutik merupakan faktor yang mempengaruhi kelancaran proses dalam sesi kaunseling kumpulan seperti persekitaran yang kondusif dan selesa, masa yang fleksibel dan sesuai untuk semua ahli kumpulan serta hubungan antara ahli kumpulan yang baik dan mesra.
1) Permulaan (Beginning)
- Pengenalan, jangkaan atau objektif, tujuan kumpulan dibina, peraturan kumpulan,tahap keselesaan dan menentukan topik yang ingin dikongsikan di dalam kumpulan.
2) Pertengahan (Working/middle/current)
-Ahli kumpulan memfokuskan tujuan kumpulan itu dibuat dengan membincangkan pelbagai tajuk, permasalahan, penyelesaian masalah dan perkongsian cerita dan pengalaman.
3) Penutup
-proses menamatkan sesi kaunseling berlaku dengan perkongsian dari setiap ahli kumpulan tentang apa yang dipelajari atau pengajaran yang diperolehi sepanjang sesi perbincangan/kaunseling, perancangan akan datang atau perubahan yang ingin dilaksanakan serta perkongsian teknik yang akan digunakan untuk perubahan sikap yang ingin dilaksanakan.
Critical & Creative Thinking Festival (Craft Workshop)
Before the festival, I was assigned to make preparations for the program by providing an example of a handmade frame as a reference to the school's students. A collaboration from group members has made the preparation become easier and clear from the aspects of preparation of the product to use and tentative programme for craft workshop. We have divided work well in ensuring the workshop goes smoothly. Alhamdulillah, we can do our job well before the program starts. In the meantime, during my program, I was assigned to become a trainer to school students in making a handmade frame from recyclable items which is newspapers. Throughout the craft workshop, I found many students interested in making this craft including the school teacher who is together involved in making the handmade frame. Among the obstacles we have faced throughout the program are some of the items we have provided suddenly disappear. However, we can overcome the problem by using the items we have provided as a backup tool for the program.
Overall, I am very grateful and happy when I and my classmates successfully run the 2CT'18 Festival. I have managed the craft workshop with school student and I am very satisfied with the cooperation given by my group members who together involved in craft sessions and friends involved in the festival. I want to thank Dr. Azlineer for giving us an opportunity and trust, a 3 SHAY student to run the festival with other students from a different course. Of course, this experience will not be forgotten and can be applied to the program in the future. Throughout the program, I learned a variety of skills such as communication skills where I can improve my communication skills with school student in craft sessions through my instructions and guides in making handmade picture frames for them. Besides, I am very happy that I am able to share my skills with them which is my origami skills. From this program, I can share my knowledge and indirectly enhance my talents in origami. Despite the various obstacles and challenges, we face before and after the program, we are able to overcome these problems together successfully. Furthermore, there are some suggestions that may help us in implementing the program in the future and maybe a guide to other programs in the future. Among the suggestion is involvement from outsiders such as school children and university students themselves should be increased so that programs will be more interesting. Program managers and other committee members should also take the initiative to increase participants and visitors in the program by increasing publicity, advertising, and other improvements. The systematic planning and understanding of the group are also very important in making the program successful. Finally, I hope the program can be continued in the future so that other students can have the experience to handle a program.
RUMUSAN DARI KELAS KAUNSELING KELOMPOK (minggu kelima)
Rumusan dari pembelajaran pada minggu kelima ialah :
1. Screening
a) Type of screening : personal interview, written screening, by referral source, using a comprehensive group program and screening after the group has begun.
b) Kepentingan membuat screening sebelum sesi perbincangan atau kauseling.
Sistem tapisan dalam memilih ahli kumpulan dalam perbincangan adalah penting supaya ahli kumpulan yang menyertai perbincangan tersebut sesuai dengan matlamat penubuhan kumpulan. Namun begitu, ada beberapa kumpulan yang tidak perlu melakukan tapisan seperti perbincangan ilmu dan perbincangan tugasan. Hal ini kerana ia melibatkan semua orang yang ingin belajar bersama dimana ia tidak mempunyai tajuk dan tujuan yang spesifik.
2. Planning
a) Gambaran keseluruhan perancangan (Big picture planning)
Ia merupakan gambaran keseluruhan dari setiap sesi kaunseling (permulaan,pertengahan,kesimpulan). Ia juga meliputi aspek pengetahuan dengan lebih mendalam tentang ahli kumpulan.A good leader makes an extensive list of possible topics and then priorities the topics to gain a better idea of what is important to cover and what can be omitted.
b) Sesi perancangan (session planning)
Terdapat tiga fasa yang terlibat dalam sesi kaunseling iaitu fasa permulaan, fasa pertengahan dan fasa penutupan.
c) Beberapa kesilapan dalam perancangan
Tidak merancang, terlalu atau terlebih merancang, tidak relevan atau isi kandungan yang tiada kaitan, latihan yang tidak sesuai, terlalu banyak latihan, lemah dari aspek perancangan masa dan perjalanan sesi perbincangan, terlalu banyak masa dihabiskan pada sesi permulaan(warm-up), kurang fleksibel.
Secara kesimpulannya, apa yang saya pelajari daripada pembelajaran minggu ini ialah setiap perancangan yang kita lakukan hendaklah disusun dengan baik sebelum sesuatu perkara itu dilaksanakan agar matlamat program, sesi atau target dapat dilaksanakan dan dicapai dan berjalan lancar. Perancangan tidak semestinya dilaksanakan untuk sesi perbincangan dan sesi kaunseling sahaja malah ia juga boleh diaplikasikan dalam perancangan kehidupan seharian kita.
RUMUSAN DARI KELAS KAUNSELING KELOMPOK (minggu keempat)
Pembelajaran saya pada minggu ke 4 ialah berkenaan tujuan sesebuah kumpulan (purpose of group) :
1) Tujuan sesebuah kumpulan hendaklah jelas dari aspek objektif kumpulan, sebab perjumpaan dan matlamat kumpulan ditubuhkan. Apabila semua aspek ini jelas, ia akan membantu ketua untuk membentuk dan mereka aspek-aspek seperti bilangan ahli kumpulan yang diperlukan dalam kumpulan (size), ahli kumpulan yang dipilih hendaklah bersesuaian dengan tujuan kumpulan ditubuhkan (membership), tempoh masa perjumpaan kumpulan (duration) dan bilangan sesi perjumpaan dalam kumpulan (number of session). Jika ketua tidak jelas dengan objektif kumpulan, ahli kumpulan akan bosan, keliru dan tidak produktif.
2) menetapkan tujuan dalam sesebuah kumpulan adalah penting :
-memudahkan ketua menyediakan pelan dan strategi sama ada membina tujuan umum atau tujuan khusus
-ia dapat membantu ketua dalam membentuk 4 aspek pembentukan kumpulan (size,membership,session length and number of session)
-membantu ketua dalam membuat keputusan dalam kumpulan untuk perkara-perkara tertentu
3) Jika dalam sesi perbincangan berlaku percanggahan tajuk atau tujuan perbincangan, ketua perlu memainkan peranan dalam mengembalikan topik sebenar dalam perbincangan agar matlamat perbincangan diperoleh. Walaubagaimanapun, ketua boleh berbincang masalah ahli kumpulan tersebut bersama-sama.
4) Dalam kumpulan boleh mempunyai banyak tujuan atau matlamat sama ada dari aspek pemberian sokongan, maklumat dan terapi. Oleh itu, ketua perlu memberi tahu kepada ahli kumpulan setiap perubahan tujuan dan topik dalam sesi perbincangan.Jika tidak ahli kumpulan akan kecewa dan keliru dengan perubahan tujuan tersebut. Apabila berlaku kekeliruan, ketua perlu jumpa dengan ahli kumpulan tersebut secara peribadi (personally) dan berbincang serta memberitahu tujuan sebenar perbincangan supaya mereka jelas dengan matlamat perbincangan tersebut.
5) Perancangan (planning) - merangka kertas cadangan
Terdapat dua jenis perancangan iaitu separa perancangan dan sesi perancangan. Separa perancangan berlaku sebelum sesi perbincangan. Manakala, Sesi perancangan pula berlaku sepanjang perbincangan.
RUMUSAN DARI KELAS KAUNSELING KELOMPOK (minggu ketiga)
Hasil pembelajaran saya daripada kelas kaunseling kelompok pada minggu ketiga ialah :
1) Group Process
-merujuk kepada interaksi dan pertukaran tenaga antara ahli kumpulan dan ketua, ketua dengan ahli kumpulan dan interaksi antara ahli kumpulan sendiri.
-sebagai seorang ketua dalam kumpulan kita hendaklah memastikan setiap ahli dalam kumpulan mempunyai peluang untuk memberi pendapat dan bercakap. Terdapat dua teknik untuk memastikan setiap perbincangan dalam kumpulan seimbang (tiada yang terlalu dominan/ tiada yang terlalu pasif) iaitu teknik cutting-off dan drawing-out.
-Kumpulan yang kohesif adalah ahli kumpulan yang bukan sahaja dapat berinteraksi dengan ketua dan orang yang dikenali. Malah, dengan seluruh ahli kumpulannya juga.
-Tambahan pula, ketua yang berkemahiran akan membiarkan ahli kumpulan memberi pendapat dan komen terlebih dahulu sebelum ketua itu memberi komen. Hal ini kerana untuk memberi peluang kepada semua ahli mengeluarkan dan menyumbangkan idea dan pendapat masing-masing.
2) Therapeutic Forces
Faktor-faktor daya terapeutik yang perlu ada dalam kumpulan ialah ;
-rasa diterima oleh ahli kumpulan
-tahu apa yang diharapkan
-rasa kebersamaan (rasa dihargai)
-rasa selesa (rasa selesa untuk berkongsi cerita)
-Apabila salah satu ahli kumpulan merasa tertekan, mereka akan berfikiran negatif,bertindak ganas,berputus asa dan apathetic( rasa tidak berminat). Sebagai seorang ketua kita perlu membantu setiap ahli kumpulan kita.
3) 15 therapeutic forces
-setiap ketua dan ahli kumpulan jelas dengan tujuan masing-masing dalam kumpulan tersebut
-mempunyai tujuan yang relevan untuk setiap ahli kumpulan
-saiz kumpulan (5-8 ahli kumpulan)
-tempoh masa setiap sesi (bergantung kepada situasi dan isu)
-kekerapan perjumpaan (bergantung kepada isu dan kelapangan ahli kumpulan)
-kecukupan fasiliti dan kemudahan semasa sesi perbincangan
-tempoh masa yang sesuai untuk ketua dan ahli kumpulan menjalankan sesi perbincangan
-sikap ketua (memainkan peranan yang penting dalam keberkesanan sesebuah perbincangan)
-kumpulan terbuka dan tertutup (mengikut keselesaan setiap ahli kumpulan)
-ahli sukarelawan dan bukan ahli sukarelawan
-tahap komitmen ahli kumpulan (kerjasama antara satu sama lain)
-tahap kepercayaan antara setiap ahli kumpulan (mewujudkan pemikiran yang terbuka dan positif antara ahli kumpulan)
-sikap ahli kumpulan terhadap ketua
-pengalaman ketua dan kesediaan dalam berurusan dengan ahli kumpulan
-keharmonian penyelarasan
RUMUSAN DARI KELAS KAUNSELING KELOMPOK (minggu kedua)
Pembelajaran yang saya peroleh pada minggu kedua ialah :
1) Terdapat beberapa prinsip utama dalam sesebuah kumpulan :
- tidak kisah dipimpin oleh sesiapa sahaja asalkan ketua itu dapat memimpin ahli kumpulan dengan baik
- sesi kaunseling tidak membosankan
- kaunseling hendaklah jelas dari segi matlamat
- ketua hendaklah aktif dalam menggalakan klien terlibat secara aktif di dalam kumpulan dan sebagainya
2) Perbezaan antara 'leader-directed' dan 'group-directed' serta perbezaan antara interpersonal dan intrapersonal dalam kumpulan.
3) Ciri-ciri ketua yang efektif dalam kumpulan :
-berpengalaman dengan kaunseling individu dan kelompok
-memiliki kemahiran merancang dan memimpin organisasi atau kumpulan
-berpengatahuan dalam bidang yang diceburi
-pemahaan yang baik dalam memahami masalah dan delima manusia yang lain
-pemahaman yang baik dalam teori kaunseling
RUMUSAN DARI KELAS KAUNSELING KELOMPOK (minggu pertama)
Hasil pembelajaran dari kelas kaunseling kelompok,saya mempelajari tentang :
-matlamat pembelajaran dari subjek kaunseling kelompok kepada pelajar
-kebaikan dan keburukan kaunseling kelompok
-perbezaan antara kaunseling kelompok dan kaunseling individu
-terdapat beberapa jenis kaunseling kelompok, antaranya ialah kumpulan pendidikan, kumpulan perbincangan, kumpulan tugasan dan sebagainya.
Keseluruhannya, tidak semua masalah kelompok dapat diselesaikan dengan semua teknik kaunseling kelompok. Hal ini kerana setiap masalah dan kes yang dihadapi oleh klien adalah berbeza-beza. Sebagai pembantu atau pendengar yang baik, kita hendaklah menggunakan teknik kaunseling kelompok yang bersesuaian dengan masalah yang dihadapi oleh klien.